۱۳۸۷ مرداد ۶, یکشنبه

بحران زمین

سلام اول

راستش خیلی فکر کردم که یه وبلاگ که رویکردی به تغذیه داره چطور می تونه شروع بشه... البته خب چون زمانی که این وبلاگ رو راه انداختم درست زمانی بود که اخبار "food crisis" رو خیلی میدیدم و میشنیدم و بحث روز بود من هم بد ندونستم با این قضیه وبلاگ رو شروع کنم.

شما هم اگر پیگیر اخبار بوده باشید یا حداقل مجبوربودید که برنج بخرید، افزایش قیمت برنج و سایر خوراکی ها شما رو متوجه "بحران غذا" کرده که تقریبا ربطی به سیاست های داخلی نداره و این بحران از سال 2007 در سراسر دنیا شروع شده و قبل از اون هم صاحب نظران نسبت به وقوع چنین بحرانی آگاهی داشتند و آگاهی دادند...

سوالی که برای من مطرح شد این بود که این بحران چیه و چه دلایلی باعث به وجود اومدن این بحران شدند؟ شدت بحران تا چه حده و کشور ما تا چه اندازه درگیر این بحران خواهد شد؟ بحرانی که صاحب نظران اونو برابر با "بحران نفت" دونستند و احتمال دادن چالش بعدی ساکنان کره زمین خواهد بود و شاید با همکاری "بحران آب" در آینده زمینه ساز جنگهای داخلی و بین المللی بشود. همونطوری که الان هست و Ban Ki-monدیبر کل سازمان ملل در سخرانی که امسال در روم به مناسبت نشست FAO که مدتی پیش در روم برگزار شده بود، داشته به این نکته اشاره کرده.

واضح و روشنه که این بحران در کشورهای فقیر آفریقایی به فاجعه بشری تبدیل میشه. همون آفریقایی که ما با تصاویر افراد قحطی زده و بی حال و بی رمق و با شکم متورم و پوستی که به استخوونشون "واقعا" چسبیده می شناسیم و بیشتر کشور های واقع در صحرای آفریقا رو شامل میشه . البته شکم این افراد پر از غذا نیست!!! و یا چربی زیر پوستی ندارند!!! بلکه حالت کاملا تیپیک نوعی خاص از سو تغذیه است که به اون سوء تغذیه انرژی-پروتئین گفته می شه. ناگفته نمونه که بعد از آفریقا، آسیا در گیرترین قاره در این بحرانه که به دلیل جمعیت زیاد متراکم در این قاره است. اصلا یکی از دلایل بحران غذا رو رشد جمعیت و جمعیت بالای هند و چین دونستن!

این چند روزی که در حال وبگردی بودم تا چرای این مساله رو پیدا کنم تقریبا در تمام سایت ها ی سازمان های مرتبط با غذا مثل سازمان بهداشت جهانی و فائو و برنامه جهانی غذا و... در بررسی عوامل دخیل در بروز این بحران همگی افزایش بی سابقه قیمت نفت رو یکی از دلایل مهم ذکر کرده بودند. افزایش قیمت نفت سبب بالا رفتن قیمت کود در یک ساله اخیر شده که این افزایش گاهی تا دو برابر هم رسیده.

در فرایند تولید کود های شیمیایی و غنی کننده های خاک گاز طبیعی به عنوان ماده اولیه برای تولید هیدروژن در فرایند تولید آمونیاک به روش Haber-Bosch احتیاج هست. گاز طبیعی هم مشکلات خاص خودش رو در تهیه و... داره و از همه مهمتر چون در بسیاری از فرایند ها مثل تولید برق و گاز طبیعی مایع به جای نفت استفاده می شه پس افزایش قیمت نفت نمی تونه روی قیمت گاز و کود بی تاثیر باشه

همچنین نفت انرژی لازم برای کشت وصنعت مکانیزه و حمل ونقل رو تامین می کنه.

البته به جز این مباحث کلاسیک اقتصادی، در سالهای اخیر و به خصوص پس از افزایش قیمت سوخت دنیا شاهد گسترش تولید و استفاده از biofuel بوده. biofuel به منابعی از انرژی گفته می شود که از توده های زیستی که به تازگی مرده اند تولید می شود، بر خلاف سوخت های فسیلی که توده های زیستی هستند که میلیون ها سال پیش مرده اند. برای تهیه biofuel که گاهی نیزagrifuel یا agrofuel هم نامیده می شود از چغندر قند ، نیشکر ذرت و غلات و یا روغن های گیاهی استفاده می شه. به هر حال برخی کشورها تولید biofuel را به عنوان راهی برای برقراری امنیت انرژی انتخاب کردند. البته داستان biofuel خیلی طولا نی تر از اونی هست که الان بخوام بنویسم و اصلا قالیت تبدیل شدن به یه پست جدا گانه رو داره که حتما در بارش خواهم نوشت.

یکی دیگه از دلایلی که برای این بحران رو به رشد ذکر شده "تغییرات آب و هوایی کره زمین" هست. حدود یک ماه پیش بود که به خاطر توده های غلیظ گرد وغباری که گاه و بیگاه تمام منطقه رو می پوشونه باز هم یه دوره فشرده وبگردی داشتم! و دست به دامان اینترنت شدم که بفهمم چرا؟

تغییرات آب و هوایی بر اثر گرم شدن زمین و گرم شدن زمین بر اثر افزایش گازهای گلخانه ای، تقریبا محکم ترین دلیلی بود که در اکثر سایت ها ذکر شده بود. از اون جایی که این موضوع هم قابلیت تبدیل شدن به یه پست جداگانه رو داره دیگه بیشتر در موردش حرف نمی زنم! ولی یکی از علائم تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین بروز خشکسالی و کم آبی و بیابان زایی در برخی نقاط کره زمین هست وباز هم خشکسالی هم یعنی کم شدن غذا چه از منابع کشاورزی و چه از منبع دامی.

و حالا که دنبال چرای بحران غذا هستم به نظرم قضیه خیلی جالب شده. تمام این بحث ها مثل تیکه های یک پازل می مونه: غذا، آب، نفت، تغییرات آب وهوا، متان، گرم شدن زمین، خشکسالی، گاز های گلخانه ای، دی اکسید کربن... اینها کلمات کلیدی هم "بحران غذا" بودن و هم "تغییرات آب و هوایی"

هیچ نظری موجود نیست: