۱۳۸۷ مرداد ۲۹, سه‌شنبه

ADHD و مایکل فلپس


حتما شما هم با خبر هستید که مایکل فلپس شناگر آمریکایی، از المپیک پکن 8 مدال طلا به دست آورد. فلپس 23 ساله است و در المپیک 2004 اتن 6 مدال طلا گرفته بود. علاوه بر اخبار و حواشی در مورد این همه مدال و رکورد، به تازگی با خبر شدیم که این آقای قهرمان در دوران کودکی ADHD داشته.

ADHD(Attention-Deficit Hyperactivity Disorder) یا اختلال کم توجهی و بیش فعالی یک اختلال عصبی-رفتاری هست که شیوعی حدود 5% در جمعیت دنیا داره.

این اختلال در کودکی به صورت بیش فعالی، ناتوانی در تمرکز حواس، فراموشکاری و بی قراری خودش رو نشون می ده.

علائم ADHD در سنین پایین ظاهر می شه. همونطور که این شناگر در 9 سالگی این اختلال رو براش تشخیص دادند.

شناخت به موقع و حمایت خانواده و هدایت انرژی و توان فرد بیش فعال در مسیر درست می تونه همچین نتایج درخشانی رو به همراه داشته باشه.


این بیماری چیست؟

این اختلال عملکرد فرد رو تحت تاثیر قرار می ده و سبب بروز مشکل برای کودک و اطرافیان در خانه و مدرسه می شه.

مشکلاتی مثل ناتوانی تمرکز حواس در کلاس، طفره رفتن از وظیفه و تکلیف، ضعیف بودن حافظه کوتاه مدت، ناتوانی در سازمان دهی امور، بروز رفتار های آنی و تکانه ای

این کودکان در ظاهر بی قرار و نا آرام هستند، به تکرار جای خودشون رو در کلاس ترک می کنند و در کلاس بی هدف قدم می زنند و در موارد حاد تر کلاس رو ترک می کنند.



ناآگاهی در مورد وجود چنین بیماری به مراتب فشار بیشتری رو بر کودک وارد خواهد کرد. تصور کنید که معلم یک کودک بیش فعال و کم توجه نه تنها فشار درونی چنین کودکی رو درک نمی کنه، گاهی هم اجبار و تنبیه رو لازم می دونه.

معمولا علائم خودبه خود با افزایش سن کمتر می شه ولی در نیمی از موارد این علائم تا بزرگسالی هم همراه فرد هست.

گفته شده که این بیماری دارای الگوی توارثی هست. با این وجود یک پنجم موارد ابتلا بر اثر ترومای سر در لب فرونتال یا تاثیر توکسین محیطی است.

این عوامل هم احتمال ابتلا رو بالا می بره: تولد زود هنگام، فرزندان حاملگی های دشوار و زایمان های دشوار، بیماری های سخت در سال های اولیه زندگی و سیگاری بودن مادر در دوران حاملگی

نکته جالب اینجاست که استفاده زیاد از تلفن همراه در دوران حاملگی هم به عنوان یک عامل که احتمال تولد کودک بیش فعال رو بالا می بره به تازگی مطرح شده!

متد درمان هم ترکیبی از دارو درمانی و مشاوره و تغییر شیوه زندگی و کنترل عامل های محیطی و مراقبت های تغذیه ای هست.

تغذیه مناسب

در مورد تغذیه و ADHD مطالب زیادی عنوان شده.

سوء تغذیه می تونه یک عامل بروز باشه ولی بیشتر نگهدارنده ها مثل سدیم بنزوات و رنگ های مصنوعی غذاهای فرایند شده رو عامل ایجاد یا بد تر شدن این اختلال در افراد مستعد می دونند.

شکلات ها و شیرینی های دارای کاکائو یا قهوه و خوراکی هایی که قند بالایی دارند هم از متهمین بروز و تشدید ADHD هستند.

و گفته شده که مکمل یاری با امگا3 و امگا6 در برخی موارد شدت علائم رو کاهش می ده و یا از بین می بره.

و نکته مهم اینکه تشخیص این بیماری بر عهده پزشک هست و به صرف دیدن یکی دو تا از علائم گفته شده و ناآرام بودن کودک در یک دوره زمانی نباید حکم صادر کرد.

معمولا باید همه علائم در 6 ماه گذشته دیده شده باشه و در 2 سال گذشته زندگی کودک رو تحت تاثیر قرار داده باشه. باید اطمینان داشت این رفتار های مشکل زا در نتیجه شرایط ویژه ای در خانه یا راحت نبودن با یک معلم خاص یا یک همکلاسی نیست

هیچ نظری موجود نیست: